Sari la conținut

vineri

02

oct. 2020

Prezentare OPEN ACCESS – Experimentând cu artele performative și creațiile transmedia

/ ora 16:00 /

Artiști: Clara Chabalier (Franța), Raluca Croitoru (Olanda/România), João Estevens (Portugalia), Olinda Favas (Portugalia), Adrian Ganea (România), Alison Neighbour (Marea Britanie), Mateja Stanislava Rot (Slovenia), Marion Thomas (Franța)
Locații: Grădina Botanică „Alexandru Borza” , Strada Republicii, nr. 42
ZIZ – Art and social area, Strada Paris, nr. 5

Schimbările tehnologice și digitale modifică profund viețile noastre de zi cu zi și modul în care ne raportăm la ele. Sunt modificate atât metodele de lucru ale artiștilor, cât și cele ale instituțiilor, precum și procesele lor de creație și de producție. În contextul actualei crize de sănătate, aceste aspecte s-au re-echilibrat, schimbându-se astfel raportul cu publicul. ColectivA propune publicului clujean să participe la această reflecție asumând un rol activ în cadrul proiectului european Open Acces – Experimentând cu artele performative și creațiile transmedia. Mizând pe ideea de colectivitate și colaborare și creând o nouă istorie trăită în comun, interdisciplinaritatea și participarea publicului sunt încorporate în matricea proiectului care are drept rezultat crearea a opt prototipuri artistice. 

În martie 2019, opt artiști din Europa au fost selectați ca să participe la o călătorie de explorare și experimentare care a cuprins patru laboratoare, o rezidență și trei prezentări publice ale proiectelor lor artistice aflate în stadiul de prototip. 

Dată fiind criza actuală cauzată de virusul corona care ne împiedică să avem în continuare mobilități artistice în cadrul proiectului, am rugat artiștii internaționali să-și adapteze prototipurile. Instalațiile din Cluj reprezintă operele lor artistice nefinalizate, publicul fiind invitat să ofere feed-back care va fi introdus în versiunea finală a proiectelor.

Prezentarea din Cluj preia forma hibridă a acestor vremuri de pandemie și provoacă artiștii internaționali să lucreze de la distanță, din țările lor, dar în compania unor ghizi locali sau să fie prezenți live prin participare difuzată în direct sau prin intermediul unor instalații video. Va fi o perioadă deosebită alături de public, de-a lungul căreia fiecare artist va face o contribuție, va propune o experiență, va împărtăși ceva spectatorilor și le va permite să descopere proiectul său. Prototipurile iau uneori forma unui joc, a unei narațiuni mai mult sau mai puțin ficționale, a unei întâlniri senzoriale poetice, precum și multe alte forme. Feed-backul publicului va fi inclus în procesul de creație, așadar fiecare spectator va fi asociat, dacă dorește, cu respectiva creație.

Ce este transmedia?

Procesul experimental care a fost ales a presupus includerea de creații transmedia în diversele discipline ale artelor performative. Transmedia permite artiștilor să spună povești folosind tot și orice din viața noastră de zi cu zi prin diferite mijloace de comunicare. Fiecare mijloc de comunicare folosit dă naștere la un conținut propriu și diferit, nu este doar copia unei povești, ci mai degrabă o poveste îmbogățită, cu scopul de a oferi publicului o experiență globală prin multiplele aspecte implicite din cadrul procesului de definire. Devine astfel un „teren de joacă” pentru artiștii din domeniul „artelor vii”, contribuind la dezvoltarea de noi estetici, iar publicul participant la experiment poate juca un anume rol, contribui, alege și, de asemenea, spune povești.

Sperăm că această formă de cooperare și că aceste noi metode de producție și de prezentare de creații să dea naștere la întrebări despre provocările sociale pe care le avem de înfruntat și despre eventualele drumuri de urmat.

Program

2-11 Oct, Grădina Botanică „Alexandru Borza”, Strada Republicii, nr. 42

Vineri de  16 la 19, Sâmbătă și Duminică de la 12 la 18:30

Este necesară cumpărarea unui bilet de vizitare a Grădinii Botanice.

Neutral Buoyancy (Stare de plutire neutră), Raluca Croitoru / instalație de sunet

The bloodless shades shed tears, Adrian Ganea / instalație transmedia

9-11 Oct, Grădina Botanică „Alexandru Borza”, Strada Republicii, nr. 42

Vineri de 16 la 19, Sâmbătă și Duminică de la 12 la 18:30

Este necesară cumpărarea unui bilet de vizitare a Grădinii Botanice.

Sprites of Meadowlands (Frânturi din Meadowlands), Mateja Stanislava Rot / joc urban 

9-11 Oct, ZIZ – Art and social area, Str. Paris, nr. 5

Vineri de la 16 la 20, Sâmbătă și Duminică de la 12 la 19

Intrarea liberă.

The Defense Beyond Survivor  (Apărarea în lipsa supraviețuitorilor), Clara Chabalier /instalație, performance și dispozitiv de dialog om/mașinărie.

uncanny valley (valea misterioasă), João Estevens / instalație video performativă 

Untitled (Fără titlu),  Olinda Favas / instalație și performance

The (Future) Wales Coast Path. A journey and encounter in public space (Litoralul Țării Galilor (din viitor). O călătorie și o întâlnire în spațiul public.), Alison Neighbour / instalație

Survival Kit in Male Territory (Kit de supraviețuire pe teritoriul masculin), Marion Thomas / coloană sonoră transmedia în spațiul public

Vizitele sunt individuale și se fac doar cu programare. Vă rugăm să vă rezervați locul la office@colectiva.ro cu cel puțin 1 zi inainte. 


Showcase 

Neutral Buoyancy (Stare de plutire neutră), Raluca Croitoru

instalație de sunet

2-11 Oct, Grădina Botanică „Alexandru Borza” 

Instalația propune un peisaj sonor obținut prin punerea în contact a unor corpuri în apă cu unele corpuri de apă prin imersie fizică, cu ajutorul tehnologiei și speculativă. Se construiește un dialog între sunetele corpurilor, terestre și subacvatice, unde fluiditatea înlocuiește predilecțiile pentru ceea ce este solid și fix.  

Proiectul Ralucăi Croitoru este susținut și de către CBK Rotterdam.

Raluca Croitoru

Raluca Croitoru este un artist vizual și performer din Constanța care s-a stabilit în Rotterdam. În practica artistică, aceasta alege abordări multidisciplinare din domenii precum artele frumoase, coreografia și performance-ul. Este interesată de relația dintre corp și structurile care dețin puterea, în special de particularitățile corpului sub capitalism.

_________

The bloodless shades shed tears (Umbre neînfuflețite lăcrimează), Adrian Ganea 

 instalație transmedia

2-11 Oct, Grădina Botanică „Alexandru Borza” Botanical Garden 

Bazându-se pe studii recente de biologie care au legătură cu teoria simbiozei, Adrian oferă o instalație de păpuși automate și o simulare computerizată de forme de viață siombiotice. Prin intermediul tehnologiei, sunt puse în discuție condițiile pentru „a trăi împreună” și posibilele moduri de co-existență a organismelor, biologice sau non-biologice.

 Adrian Ganea

Adrian Ganea este un artist născut în România în 1989.

Captivat de ceea ce este ireal, intrigat de farmecul intangibilului și al eterului, el caută formula magică prin care virtualul este transformat în materie solidă. Este fascinat de modurile în care ceva imaterial și fără corporalitate este materializat și prinde viață în lumea reală. În operele sale, urmărește să pună în scenă felul în care este produsă ficțiunea, reflectând adesea la procesul de automatizare tot mai accentuat la care este supusă.

Activitatea sa este variată, de la conceperea de scenografii până la programarea de simulări de tip CG și crearea de videouri. A absolvit masterul de design scenic de la Universitatea de Arte din Berlin cu proiectul „Cyborgia”, care se bazează pe eseul lui Paul B. Preciado: „How Pompeii invented Pornography, The „Gabinetto Segreto” and the Sexopolitical Foundations of the Modern European Metropolis” („Cum a inventat Pompeii pornografia, „Gabinetto Segreto” și fundațiile sexo-politice ale metropolei europene moderne”).

 ____________

Sprites of Meadowlands  (Frânturi din Meadowlands) , Mateja Stanislava Rot

joc urban

9-11 Oct, Grădina Botanică „Alexandru Borza” Botanical Garden 

Modificând scala și schimbând centrele de interes, „Spirits of Meadowlands” („Frânturi din Meadowlands”) mizează pe explorarea spațiilor ascunse din grădina botanică. Pentru început, se face o plimbare și se află toate detaliile care pot caracteriza morfologia grădinii. Vizitatorii sunt invitați să intre într-un joc conceput să activeze un anumit spațiu urban, în cazul de față, grădina botanică. Jucându-se cu ceea ce este ascuns și cu ceea ce este vizibil, Teja ne invită să reflectăm la felul în care percepem realitatea din oraș și practicile sociale urbane.  

Mateja Stanislava Rot 

Stabilită în Slovenia, lucrează în domeniul inovării urbane. Proiectele sale se află la intersecția dintre urbanism, arhitectură și activism. Este interesată în special de cum pot să fie transformate spațiile publice în mod creativ și cum se poate recâștiga dreptul de a folosi spațiile, susținând utilizarea spațiului public ca bun colectiv.

 ____________

 The Defense Beyond Survivors (Apărarea în lipsa supraviețuitorilor), Clara Chabalier

instalație, performance și dispozitiv de dialog om/mașinărie

9-11 Oct, ZIZ – Art and social area

Proiect inspirat din „Invenția lui Morel”, roman scris de Adolfo Bioy Casares, și beneficiind de colaborarea artistică și tehnică a lui Johan Lescure.

„The Defense beyond Survivors” („Apărarea în lipsa supraviețuitorilor”) propune publicului să urmărească naratorul în timp ce compune „The Invention of Morel” („Invenția lui Morel”): fascinat de teoriile neo-malthusiene despre suprapopulare, acesta vrea să găsească argumentele care ar putea apăra generația noastră atunci când va fi judecată de următoarele generații. Și cum ar fi, oare, dacă ar trebui să țină cont nu numai de cei vii, dar și de imaginile pe care le creăm și care ne bântuie – fantome ale tehnologiei?

Au participat: Gérard-François Dumont, demograf, redactor-șef al revistei „Population & Avenir” („Populație și viitor”), rector al Universității din Paris „La Sorbonne”; Camille Alloing, profesor la Universitatea din Quebec (Montreal), în cadrul Departamentului de Comunicare Socială și Publică, autoare a mai multor cărți despre e-reputație; Fanny George, conferențiar în științele informării și comunicării la Universitatea „La Sorbonne” – Paris, cercetător în reprezentări numerice; Charlotte Debest, doctor în sociologie, autoare a lucrării „The choice of a Life without child” („Alegerea unui trai fără copii”).

DICRéAM (CNC) – Centrul Național al Cinematecii și al Imaginii Animate din Franța a sprijinit, printr-un grant, dezvoltarea acestui proiect.

 Clara Chabalier

Regizoare și actriță stabilită în Franța. A creat opere transdisciplinare și de teatru contemporan. Absolventă a Școlii Regionale de Actori de la Cannes și a Conservatorului Național Superior de Artă Dramatică. Din perspectiva ei, spațiul teatral reprezintă un loc unde virtualul este introdus în realitate prin dans, muzică, fotografie și arte vizuale.

 ______________

uncanny valley (valea misterioasă), João Estevens

instalație video performativă

9-11 Oct, ZIZ – Art and social area

valea misterioasă este o instalație video performativă (proiect în lucru) care urmărește trecerea performerului și a performativității din lumea fizică în cea digitală, cu scopul de a înțelege cum instrumentele și interacțiunile digitale afectează modul în care percepem.

João Estevens

João Estevens (PT) este un creator de performance și cercetător stabilit în Lisabona. În practica artistică, se concentrează pe formele noi de dramaturgie și hibriditate, combinând artele performative și multimedia. Este interesat de subiecte precum fragilitatea condiției umane, puterea și cybercultura pentru a crea operele sale.

 ____________

 Untitled (Fără titlu), Olinda Favas

 instalație și performance

Olinda propune o călătorie onirică pornind de la o galerie de portrete reale sau ficționale ale unor visători, surprinși în acea tranziție misterioasă de la starea de veghe la cea de somn. Subiectul visează odată ajuns la această graniță dintre material și imaterial unde apare un dialog între conștient și inconștient. Spectatorul poate explora aici tocmai acel tărâm al simbolurilor și al memoriei.

 Olinda Favas

Actriță, artistă de performance, profesoară și regizoare stabilită în Portugalia.

Olinda găsește magică expresia „Și dacă…”.  Cu această formulă simplă, multe lucruri devin posibile în viața de zi cu zi și în artă… aceasta reflectă, de asemenea, munca ei multidisciplinară în care greșeala, fragmentarea, vocile și prezențele multiple se întâlnesc la o răscruce de drumuri poetice și performative.

 ____________

The (Future) Wales Coast Path. A journey and encounter in public space (Litoralul Țării Galilor (din viitor)). O călătorie și o întâlnire în spațiul public), Alison Neighbour

9-11 Oct, ZIZ – Art and social area

 Ca răspuns la criza mondială care se conturează treptat din cauza creșterii nivelului mării, Alison invită publicul să facă o călătorie în timpul căreia va desoperi peisaje și va reflecta la ceea ce este posibil să pierdem și la ceea ce este posibil să câștigăm. Cum ne adaptăm și cum acceptăm schimbarea?

Alison Neighbour

 Artistă și scenografă din Țara Galilor, Alison creează instalații și performance-uri cu tematică socială care mizează pe implicarea publicului. Este interesată de scenografie în măsura în care aceasta poate servi drept punct de plecare pentru a spune povești și caută spații în care publicul să devină partener al actului de creație. 

 ____________

Survival Kit in Male Territory  (Kit de supraviețuire pe teritoriul masculin) , Marion Thomas

coloană sonoră transmedia în spațiul public

9-11 Oct, ZIZ – Art and social area

Marion ne oferă o altă perspectivă asupra eforturilor întreprinse de feministe: cea a inamicului. Publicul, echipat cu căști, este însoțit într-o plimbare în spațiul urban pentru a explora lumea celibatarilor involuntari (incels)*.  Această experiență este compusă dintr-o poveste personală și cea a unui celibatar involuntar. În timpul turului, fiecare spectator va putea să-și personalizeze experiența pentru a cunoaște misterele „masculiniștilor”.

* Subcultura incel (neologism englezesc pentru celibat involuntar) desemnează comunitățile misogine din mediul virtual ai căror membri susțin că nu pot să-și găsească o parteneră pentru o relație romantică sau sexuală. Cei care se identifică drept incels (celibatari involuntari) sunt aproape întotdeauna bărbați care se întâlnesc pe Internet având un scop comun: să-și manifeste ura față de femei.

Marion Thomas

Autoare, regizoare și artistă de performance, își împarte timpul între Nantes și Lausanne.

A studiat regia la Factory (Haute Ecole de Théâtre de Suisse Romande).

În fața unei realități aparent foarte dezamăgitoare, se întâlnește în mediul online cu persoane bizare. Prin intermediul acestor rătăciri virtuale, Marion identifică puncte de vedere pe care le introduce mai târziu în narațiuni mai complexe pentru a crea spații de conflict și de cooperare. Îi plac jocurile video, constructivismul, caii și S.F.-urile cu tematică feministă.

Parteneri în co-crearea proiectului: Le Granit (Belfort, Franța), liderul proiectului, Teatrul Național din Țara Galilor (Cardiff, Marea Britanie), Duplacena (Lisabona, Portugalia) și Colectiv A (Cluj, România).

GRRRANIT s.n. are sediul în Belfort (Franța) și oferă un program transdisciplinar, intergenerațional și digital în domeniul artelor vizuale și al artelor performative: teatru, dans, circ, muzică, piese de comedie și dezbateri. Grrranit găzduiește rezidențe, de asemenea produce și găzduiește spectacole naționale și internaționale. În stagiunea din 2020-2021 oferă publicului mai mult de 50 de spectacole și 100 de performance-uri: 16 creații, 2 festivaluri, 4 expoziții, precum și numeroase evenimente și dezbateri. Grrranit are la dispoziție 4 săli de spectacole cu un număr de locuri de la 120 la 850 și o galerie pentru artele vizuale.  

Teatrul Național din Țara Galilor pune în scenă producții în limba engleză peste tot în Țara Galilor, Marea Britanie, în străinătate și pe Internet încă din martie 2010. Funcționează într-un un mic sediu din centrul orașului Cardiff, dar are activități în toată țara și dincolo de frontierele acesteia, folosind bogata diversitate naturală a Țării Galilor, așezările urbane și rurale, poveștile incredibile și talentul său deosebit ca surse de inspirație. Teatrul Național din Țara Galilor este sprijinit de guvernul galez și de Consiliul Artelor din Țara Galilor (Arts Council of Wales).    

Duplacena este o organizație a cărei scop este crearea, producerea și promovarea de festivaluri, spectacole artistice și multimedia, interdisciplinare și multidisciplinare, precum și cercetarea tehnică din același domeniu. Principala sa activitate se desfășoară în jurul festivalului Temps d’Images – Lisabona, care a început ca o rețea europeană, are loc în fiecare an, propune un program cuprinzând mai multe genuri artistice și diferite spații din oraș și se concentrează în special pe relația dintre artele spectacolului și imagine. 

Colectiv A un ONG cultural din Cluj, România. Prin activitatea sa, Colectiv A participă la dezvoltarea scenei culturale locale prin laboratoare de cercetare, ateliere de dans contemporan, producții de spectacole interdisciplinare, rezidențe artistice și proiecte
culturale participative.

Parteneri locali: ZIZ- Art and Social Area, Grădina Botanică Alexandru Borza Botanical Garden, Clujotronic, Centrul Cultural German, Institul Francez, Fabrica de Pensule

Proiect susținut de programul Europa Creativă al Uniunii Europene.

Program cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național.
AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.


Mai multe detalii:

Open Access